fbpx

Czy strategia social media jest konieczna? A może i bez niej działania na Facebooku i innych platformach będą skuteczne? Na podstawie książki Anny Ledwoń-Blachy pt. „Strategiczne podejście do działania w social media” odpowiadam na te pytania i pokazuję, jak krok po kroku zaplanować strategię.

Strategia social media – „byle nie trafiła do szuflady”

Już we wstępie do książki „Strategiczne podejście do działania w social media” autorka sugeruje, by strategię social media robić krok po kroku. Jeśli cały proces Cię przeraża i paraliżuje, na dobry początek wybierz tylko kilka elementów. Następnie spisz je i korzystaj na co dzień. 

„Ważne, aby w ogóle powstała. Nawet na jednej stronie A4, byle nie trafiła do szuflady”. 

Warto zauważyć, że strategia social media to niewielka część i wynikowa strategii marketingowej, na którą składają się też: strategia marki i jej pozycjonowanie, strategia komunikacji marki, strategie działania w poszczególnych kanałach (i tutaj właśnie znajduje nie między innymi strategia social media). 

Więcej na temat elementów strategii marketingowej przeczytasz w książce Anny Ledwoń Blachy w rozdziale pt. „Strategia w marketingu oraz konieczność jej wykorzystania w social mediach”. 

Strategia social media – przykłady od czego zacząć

Przed opracowaniem strategii social media przeprowadź audyt dotychczasowych działań. Anna Ledwoń-Blacha rekomenduje, by zacząć od popularnej analizy SWOT: 

  • S (Strengths) – mocne strony (np. duże zaangażowanie), 
  • W (Weaknesses) – słabe strony/trudności (np. zła obsługa Klienta w social mediach),
  • O (Opportunities) – szanse (np. działamy w branży, która jest modna),
  • T (Threats) zagrożenia (np. awarie w social media). 

Następnie przeanalizuj grupę docelową, którą aktualnie gromadzą social media Twojej firmy, wybierane formaty, ich popularność, częstotliwość dodawania treści, działania związane z płatną reklamą. Do przeprowadzenia takiego audytu w pierwszej kolejności zastosuj statystyki wbudowane w dane medium społecznościowe (tzw. natywne). 

Na końcu tego procesu ważna jest też analiza konkurencji. Sprawdź, z jakich kanałów komunikacji w social media korzysta Twoja konkurencja, które formaty wybiera najczęściej i jakie jest zaangażowanie odbiorców. Anna Ledwoń-Blacha podpowiada też kilka skutecznych trików, które można zastosować, przeprowadzając taką analizę np: 

  • kliknij w menu przy postach sponsorowanych i wybierz opcję „Dlaczego to widzę” (w ten sposób dowiesz się, jak Twoja konkurencja targetuje reklamy), 
  • sprawdź reklamy konkurencji w bibliotece reklam (https://www.facebook.com/ads/library). 

Persony i grupy docelowe w strategii social media

Kolejnym krokiem, by ułatwić sobie tworzenie strategii w social media, jest przygotowanie person oraz grup docelowych. Anna Ledwoń-Blacha w przystępny sposób wyjaśnia, czym jest persona: 

„Persona to obraz […] prawdziwego klienta Twojej marki. Persony to fikcyjne postacie, które tworzy się na podstawie badań w celu reprezentowania różnych typów użytkowników lub klientów mogących w podobny sposób korzystać z usług, produktów, witryny lub marki. Tworzenie person pomaga zrozumieć potrzeby, doświadczenia, zachowania i cele klientów”. 

Z reguły tworzy się 3-4 persony (dla każdej grupy docelowej) w formie dokumentu zawierającego następujące elementy:

  • podstawowe dane (imię, wiek, płeć),
  • zdjęcie (by móc wyobrazić sobie daną osobę), 
  • opis sytuacji rodzinnej,
  • opis kariery (studia, stanowisko pracy, dochody), 
  • motto i wartości życiowe danej osoby,
  • opis stosunku do nowoczesnych technologii, sprzętów z których korzysta, 
  • cele, potrzeby, motywacje oraz z drugiej strony bolączki, obawy i frustracje,
  • portale internetowe, z których korzysta. 

Aby stworzyć persony, możesz skorzystać z wielu źródeł i narzędzie np.: aplikacji do monitoringu sieci, statystyk z kanałów w social media, danych transakcyjnych, Google Analytics, obserwacji, sondaży, ankiet, statystyk, badań, artykułów naukowych, raportów branżowych, książek dotyczących neuromarketingu itp. 

Elementy wizualne marki w strategii social media

Pamiętaj, by wszystkie elementy wizualne (reklamy, grafiki do filmów, infografiki itp.) w social mediach były spójne z brandingiem Twojej marki. Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej według Anny Ledwoń-Blachy, o które w pierwszej kolejności musisz zadbać (by potem wykorzystywać je w social media) to:

  • logo, które pozwala rozpoznać markę, 
  • paleta kolorów, bo „90% pierwszego wrażenia dotyczy samego koloru”,
  • slogan i tagline. 

Ponadto autorka zachęca, by na etapie tworzenia strategii social media zaplanować kilka (3-4) stałe emojis 📖✍👉, które będziesz wykorzystywać regularnie w swoich postach. Warto też wybrać hashtag marki. 

Strategia w social media – bez celów się nie obejdzie!

Anna Ledwoń-Blacha podpowiada, jakie cele warto sobie stawiać w kontekście strategii social media. Oto kilka wybranych: 

  • zwiększenie świadomości marki,
  • generowanie interakcji i zaangażowania, 
  • sprzedaż lub inne konwersje, 
  • generowanie leadów, 
  • pozyskiwanie insightów. 

Ilustruje to zagadnienie na przykładzie celu „zwiększenie zaangażowania w social mediach”. Pokazuje, jak powinien być on rozpisany. Po pierwsze: o ile chcesz zwiększyć zaangażowanie (np. procentowo) i termin realizacji celu. Następnie KPI, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności do mierzenia realizacji tego celu (przykładowo: liczba komentarzy, liczba postów zapisanych na później, liczba obserwujących). W końcu, jaki jest stan początkowy (np. średnia liczba komentarzy pod postami). 

Podsumowując: właściwie określone cele są drogowskazem, ale też punktem odniesienia – pokazują, czy strategia w social media jest realizowana właściwie. 

Co jeszcze jest ważne w strategii social media? 

Podczas tworzenia strategii komunikacji social media ważny jest dobór kanałów komunikacji – takich, w których potencjalnie jest Twoja grupa docelowa. Warto też wziąć pod uwagę lejek sprzedażowy, czyli drogę internauty od pierwszego zetknięcia się z Twoją marką aż po zakup. Taki schemat można rozpisać tylko dla mediów społecznościowych lub umieścić social media na całej ścieżce w kontekście innych kanałów komunikacji. 

Więcej na ten temat przeczytasz w rozdziale pt. „Lejki sprzedażowe i ich rola oraz projektowanie w działaniach sm”. 

Tworząc strategię, pamiętaj też o odpowiednich formatach treści i dopasuj je do Twojego budżetu, grupy docelowej oraz celów. Zastanów się też, czego będą dotyczyć Twoje posty, pamiętając, że obecnie: 

Oczekujemy treści edukacyjnych, poruszających ważne społecznie, zdrowotnie czy gospodarczo tematy, jednakże podanych w lekkiej odsłonie z domieszką humoru. Oczekujemy edukacji poprzez zabawę”. 

Autorka podpowiada, by bazować na emocjach, a przedstawiając produkt, koncentrować się na tym, do czego służy. 

Na koniec w strategii uwzględnij sposób dystrybucji zaplanowanych treści (godzina, dzień, częstotliwość, cykle tematyczne). Nie zapomnij też o regularnej analizie, wyciąganiu wniosków i stawianiu kolejnych rekomendacji (np. zwiększenie wydatków na reklamę, zrezygnowanie z cyklu, który jest niepopularny etc.). 

W tym artykule przedstawiłam elementy, które należy uwzględnić w strategii social media. Niektóre zagadnienia potraktowałam pobieżnie, dlatego zachęcam Cię do przestudiowania książki Anny Ledwoń-Blachy pt. „Strategiczne podejście do działania w social media”. Na koniec podkreślam jeszcze raz: strategia w social media nie musi być idealna – ważne, by ją stworzyć i stosować w praktyce. 

To też Cię zainteresuje: „Wolę zobaczyć nieporadną składnię, ale mieć świadomość, że robi to naprawdę piłkarz, a nie agencja” – wywiad z Łukaszem Wiśniowskim

 

Potrzebujesz pomocy
w stworzeniu strategii social media
lub artykułów?
Zapytaj o wycenę.